Bismillahirrahmanirrahim
Allahumma shalli `ala Muhammad wa aali Muhammad
Tuntutan Amirul Mukminin `Ali bin Abi Talib as terhadap
kekhalifah setelah Rasulullah saw adalah satu hakikat yang tidak
boleh dinafikan kerana ia dicatat di dalam buku-buku muktabar Ahl
al-Sunnah dan Syi`ah. Imam Ali mengajukan kembali tuntutan kepada
perampas kekhalifahan dengan cara mengajak munasyadah (dialog/Tanya
jawab) beliau Imam as mengemukakan beberapa persoalan kepada Khalifah Abu Bakr
berdasarkan hadis-hadis Rasulullah saw mengenai hak dan kelebihan dirinya,
yang denganya Abu Bakar diminta untuk berpendapat terhadap hadis Rasulullah saw
tersebut.
Bagi Amirul Mukminin `Ali as, tuntutan beliau terhadap kekhalifah
selepas Rasulullah saw adalah hak yang wajib dituntut. Karena Rasulullah
saw telah melantik beliau dan sebelas anak cucunya dari keturunan Fatimah as
sebagai Imam atau Khalifah. Bagi `Ali, perlantikannya merupakan ketetapan dari
Allah SWT yang disampaikan melalui rasul-Nya. Dengan dasar tersebut, seharusnya
manusia mestinya mentaati beliau dan sebelas imam setelah beliau as.
Disini akan disajikan dialog Amirul Mukminin `Ali bin Abi Thalib
as dengan Khalifah Abu Bakr yang membahas masalah Imamah atau Khilafah.
Penulis dalam penyajian ini mengutip secara keseluruhan dari kitab karya Abu
Mansur Ahmad bin Abu Thalib al Tabarsi atau sering dikenal dengan al-`Allamah al-Tabarsi
(wafat 620 H) yang termuat dalam kitabnya al-Ihtijaj Juz I
halaman 115-129. Kemudian penulis berusaha membuat rujukan kepada kitab-kitab
Ahl al-Sunnah sebagai rujukan saudara-saudara ahlu sunnah untuk mengetahui
sumber dalam kitabnya sendiri, seluruh rujukan kepada kitab ahlu sunnah
tersebut didasarkan dari penyajian yang dilakukan oleh Al Sayyid Muhammad
al Baqir al Musawi.
Dialog Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib as dengan Khalifah Abu
Bakar
Diriwayatkan dari Ja`far, (Imam Ja`far al-Sadiq imam keenam Ahl
al-Bait Rasulullah saw. Ja`far bin Muhammad), Imam Muhammad al-Baqir bin
`Ali Zain al-Abidin bin Husain bin Ali (beliau imam kelima Ahl al-Bait
Rasulullah saw.) dari Bapaknya, dari datuknya as, Beliau berkata: Setelah
selesainya perbuatan mereka terhadap `Ali, serta selesainya urusan Abu Bakr dari
bai`ah orang banyak kepadanya, Abu Bakr masih mengharapkan bai`ah dari `Ali,
tetapi beliau Ali as menunjukkan sikap keengganan terhadapnya. Abu Bakr
menganggapnya sebagai masalah serius lalu beliau ingin berjumpa dengannya dan
meminta maaf atas bai`ah orang banyak kepadanya, Abu Bakr sendiri tidak begitu berhasrat
untuk memegang jabatan kekhalifahan kerana kezuhudannya. Kemudian dia
mengadakan pertemuan empat mata dengan `Ali bin Abi Thalib as. (kemudian terjadilah
dialog sebagai berikut –pen)
Abu Bakar berkata :
“Wahai Abu l-Hasan! Demi Allah, terhadap perkara (jabatan Khalifah
–pen) ini aku bukanlah benar-benar mencintainya, kerana aku sesungguhnya
tidak mempunyai keyakinan kepada diriku sendiri terhadap urusan umat ini. Aku
ini tidak memiliki kelimpahan harta dan keluarga yang banyak. Oleh karena itu
mengapa anda menyembunyikan kepadaku apa yang aku tidak berhak daripada Anda
dan Anda menunjukkan ketidaksukaan kepadaku” [1]
Amirul Mukminin Ali bin Abi Thalib as berkata:
“Anda menyatakan bahwa anda kurang yakin terhadap diri anda
sendiri untuk mengendalikan urusan ini, lalu apakah yang mendorong anda untuk
memegang jabatan kekhalifahan sekiranya anda benar-benar merasa tidak
menghendakinya?”
Abu Bakr menjawab:
“(Aku mendasarkan perbuatanku) pada sebuah hadis yang aku
mendengarnya dari Rasulullah saw, beliau bersabda “Sesungguhnya Allah tidak akan
mengumpulkan umatku di atas kesesatan“. Dan aku mendapati ijmak mereka
(tentang masalah kekhalifahan -pen) terhadapku, maka akupun mengikuti
sabda Nabi saw tersebut.[2] Dan aku berfikir bahwa ijmak mereka tidak menyalahi
petunjuk. Lantaran itu aku memberi jawaban yang mendukung hal itu. Dan sekiranya
aku mengetahui seseorang tidak setuju atas pelantikanku niscaya aku pasti
menolaknya.
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Adapun ketika anda menyebutkan sabda Nabi saw “Sesungguhnya Allah
tidak akan mengumpulkan umatku di atas kesesatan“, apakah aku ini (Ali-pen)
termasuk bagian dari umat (sebagaimana disebut dalam sabda Nabi saw -pen)
atau tidak?
Abu Bakar menjawab :
“Tentu, anda bagian dari umat ini “
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Apakah sekelompok orang yang menentang anda, seperti Salman,
`Ammar, Abu Dzar, al-Miqdad, Ibn`Ubbad dan orang-orang Ansar yang lain,
termasuk bagian dari umat (sebagaimana disebut dalam sabda Nabi saw
–pen)?”
Abu Bakar menjawab :
”Mereka semuanya termasuk bagian dari umat”
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”(Jika demikian adanya -pen) bagaimana anda dapat
berhujah dengan hadis tersebut, sedangkan orang seperti mereka telah
membelakangi anda? Dan umat tidak mencela mereka serta persahabatan mereka
dengan Rasulullah adalah baik?!”
Abu Bakar menjawab :
”Aku tidak mengetahui penentangan mereka melainkan setelah selesai
pemilihan khalifah. Aku khawatir sekiranya aku meninggalkan “perkara ini” (kekhalifahan
–pen) orang akan menjadi murtad dari agama mereka. Lantaran itu
perlakuan mereka terhadapku tidak aku hiraukan, lebih senang bagiku untuk
mememberi pertolongan di dalam masalah agama dan membiarkanya dari permusuhan
mereka. Justeru sikap mereka itulah dapat membuat mereka kembali menjadi kafir.
Aku menyadari bahwa anda bukanlah orang yang dapat mengukuhkan keadaan
mereka sekaligus mengukuhkan agama mereka”
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Ya, tetapi beritahukan kepadaku tentang orang yang berhak
atas jabatan khalifah dan dengan apakah dia berhak?
Abu Bakar menjawab :
”Dengan nasihat, kesetiaan, perlakuan yang baik, menunjukkan
keadilan, alim dengan kitab dan sunnah, kecakapan yang tinggi, zuhud di dalam
soal keduniaan, tidak terlalu cintakan dunia, menyelamatkan orang yang
tertindas dari ketertindasan, bertindak adil …… Kemudian dia (Abu Bakr)
terdiam.
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata melengkapi pernyataan
Abu Bakr:
”Orang yang terdahulu memeluk Islam dan kerabat?”
Abu Bakar menjawab :
”Ya !”
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, wahai Abu
Bakr, apakah sifat-sifat tersebut terdapat pada diri anda
atau pada diriku?
Abu Bakar menjawab :
“Semuanya bahkan terdapat pada diri anda wahai Abu l-Hassan “ [3]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang
telah menyahuti dakwah Rasulullah saw dari kaum lelaki? diriku ataukah anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda “ [4]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang
mengumumkan Surah al-Bara’ah di musim Haji akbar di
hadapan kaum muslimin? diriku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda “ [5]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang telah
membuat Rasulullah saw menahan (umat) di hari al-Ghadir ? apakah itu aku atau
anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda “ [6]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, kepada siapakah
Rasulullah saw menyebut maula kepada semua muslimin melalui hadis Nabi saw
di hari al-Ghadir? apakah kepada diriku atau diri anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda “ [7]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, apakah ayat al-Wilayah
(al-Maidah (5) : 55) dari Allah bersama Rasul-Nya mengenai zakat dengan cincin?
Itu ditujukan kepadaku atau kepada anda?
Abu Bakar menjawab :
“Kepada Anda “ [8]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, apakah al-Wazarah
(wazir) Rasulullah saw yang diumpamakan Harun bagi Musa, itu diperuntukan untuk
diriku atau untuk anda?”
Abu Bakar menjawab :
“Untuk Anda “ [9]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, adakah Rasulullah saw
mempertaruhkan dengan aku, isteriku dan anak-anak lelakiku pada saat
bermubahalah dengan Musyrikin atau dengan isteri anda dan anak-anak
lelaki anda?
Abu Bakar menjawab :
“Dengan kalian “ [10]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, apakah ayat al-Tathir
(Surah al-Ahzab (33) : 33) tersebut, untukku, isteriku dan anak-anak lelakiku
atau untuk anda, isteri anda dan anak-anak lelaki anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda dan anak istri anda “ [11]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang
didoakan oleh Rasulullah saw di hari al-Kisa’ “Wahai Tuhanku
mereka itulah keluargaku kepada Mu dan bukan kepada neraka“, aku, isteriku
dan anak-anak lelakiku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda, isteri anda dan anak-anak lelaki anda “ [12]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang dimaksud
dalam ayat “Mereka menunaikan nazar dan takut akan suatu hari yang azabnya
merata di mana-mana” (Surah al-Insan (76) : 7), apakah itu aku atau anda ?
Abu Bakar menjawab :
“Anda, “ [13]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, untuk siapakah ketika
terjadi peristiwa dikembalikannya matahari untuk waktu shalat lalu ditunaikan
shalatnya kemudian ia terbenam, apakah itu untuk anda ataukah untuk aku?”
Abu Bakar menjawab :
“Anda, “ [14]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang telah
melegakan hati Rasulullah saw dan kaum Muslimin dengan membunuh `Amru b. `Abd
Wudd, apakah itu aku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda, “ [15]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang telah
diamanahi oleh Rasulullah saw dalam perutusannya kepada jin lalu dia menyahuti
seruan itu, adakah yang menyahuti itu aku ataukah anda ?
Abu Bakar menjawab :
“Anda, “ [16]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang
disucikan oleh Allah dari perzinaan semenjak Adam sampai kepada bapaknya
yang dengannya Rasulullah saw kemudian bersabda “Aku dan anda (`Ali) dari
nikah yang sah dan bukan dari perzinaan semenjak Adam hingga `Abdu
l-Muttalib” , apakah itu yang dimaksud diriku ataukah anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda, “ [17]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang telah
dipilih oleh Rasulullah saw untuk kemudian dinikahkan dengan anak perempuannya,
Fatimah as dan kemudian beliau saw bersabda: “Allah telah menikahkan
anda dengan Fatimah di langit“, adakah itu aku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda, “ [18]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah ayah dari
Hasan dan Husain, yang kedapanya Rasulullah saw bersabda: “Kedua-duanya
pemuda Ahli Syurga dan bapak mereka berdua adalah
lebih baik daripada mereka berdua”, apakah itu aku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“Anda, “ [19]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, adakah
saudara yang dihiasi dengan dua sayap dan terbang ke syurga bersama para
malaikat itu adalah sadarau ataukah saudara anda?
Abu Bakar menjawab :
“ Saudara Anda, “ [20]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang telah menjamin
hutang Rasulullah saw dan mengadakan pengumuman di musim haji
dengan melaksanakan janjinya, apakah itu aku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“ Anda, “ [21]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang didoakan
oleh Rasulullah saw, sementara terdapat burung panggang di sisinya, dan beliau
saw ingin memakannya, namun kemudian beliau saw bersabda: “Wahai
Tuhanku! datangkanlah kepadaku orang yang paling Engkau cintai
untuk berbagi memakan (daging) burung itu bersamaku “. Maka tidak seorangpun
datang selain orang itu, apakah yang datang itu aku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“ Anda, “ [22]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah orang yang
telah diberi mandat oleh Rasulullah saw supaya memerangi al-Nakithin,
al-Qasitin, al-Mariqin menurut takwil al-Qur’an, apakah mandat itu untuk
aku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“ Anda, “ [23]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang telah
ditunjukkan oleh Rasulullah saw dengan kehakiman dan kefasihan di dalam
percakapan dengan sabdanya: “`Ali adalah orang yang paling alim di dalam
ilmu penghakiman“, hal itu ditujukan kepada anda atukah pada
diriku?
Abu Bakar menjawab :
“ Anda, “ [24]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang dimaksud
oleh Rasulullah saw yang memerintahkan para sahabatnya supaya memberi salam
kepadanya untuk menjadi pemimpin pada masa hidupnya, apakah itu aku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“ Anda, “ [25]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang
menjadi saksi percakapan Rasulullah saw yang terakhir, memandikanya
dan mengkafankannya, apakah itu aku atau anda?
Abu Bakar menjawab :
“ Anda, “ [26]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah kerabat dekat
Rasulullah saw, apakah anda atau aku?
Abu Bakar menjawab :
“ Anda, “ [27]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang
dikurniakan oleh Allah dengan dinar ketika dia memerlukannya dan Jibra’il
menjualkan untuknya dan kemudian untuk menjamu Muhammad saw sebagai tamu lalu
untuk memberi makan anaknya, apakah itu aku ataukah anda?
Abu Bakar kemudian menangis dan menjawab :
“ Anda, “ [28]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang telah
diletakkan oleh Rasulullah saw di atas bahunya untuk menghancurkan
berhala-berhala di atas Ka`bah sehingga jika dikehendaki niscaya ia dapat
menyentuh ketinggian, apakah itu aku atau anda?
Abu Bakar kemudian menjawab
“ Anda, “ [29]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang disabdakan
oleh Rasulullah saw “Andalah pemilik bendera di dunia dan di akhirat”
apakah itu anda ataukah aku?
Abu Bakar kemudian menjawab
“ Anda, “ [30]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, apakah anda yang
diperintahkan oleh Rasulullah saw supaya membuka pintu di masjidnya
ketika beliau memerintahkan supaya ditutup semua pintu keluarganya dan
para sahabatnya dan membenarkan pintunya dibuka, atau itu untuk aku?
Abu Bakar kemudian menjawab
“ Anda, “ [31]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, apakah anda yang telah mengeluarkan
shadaqah apabila anda mengadakan perbicaraan khusus dengan Rasul dikala
itu Allah mengkritik satu golongan ”Apakah kamu takut akan (menjadi
miskin) karena kamu memberi shadaqah sebelum pembicaraan dengan Rasul?”
(Surah al-Mujadalah (58) : 13), atau yang dimaksud itu aku ?
Abu Bakar kemudian menjawab
“ Anda, “ [32]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, apakah anda yang
dimaksudkan oleh Rasulullah saw ketika beliau bersabda kepada Fatimah: “Aku
nikahkan anda kepada orang yang pertama beriman kepada Allah” atau dengan aku?
Abu Bakar kemudian menjawab
“ Anda, “ [33]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Aku menyeru kepada anda dengan nama Allah, siapakah yang telah
diberi salam oleh para malaikat tujuh langit di hari al-Qulaib, aku
atau anda?
Abu Bakar kemudian menjawab
“ Anda, “ [34]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
”Apakah dengan jawaban seperti ini anda merasa berhak melaksanakan
urusan umat Muhammad? Sesungguhnya anda telah membuat diri anda terlanjur jauh dari
Allah dan Rasul-Nya, sedangkan anda tidak mempunyai sesuatu yang
diperlukan oleh penganut agamanya!”
Abu Bakar menangis dan kemudian menjawab:
”Memang benar apa yang anda katakan wahai Abu l-Hassan. Tunggulah
aku hingga berlalunya hariku. Aku akan memikirkan tentang jabatanku sebagai khalifah
dan aku tidak akan mendengar lagi percakapan seperti ini selain dari anda” [35]
Amirul Mukminin Ali Bin Abi Thalib berkata :
“Itu terserah kepada anda wahai Abu Bakr”
Lantas dia kembali dan jiwanya agak tenang di hari itu dan tidak
membenar seorangpun berjumpa dengannya sehingga di malam hari.
Para sejahrawan mencatat, bahwa usai Khalifah Abu Bakr melakukan dialog
dengan Amirul Mukminin, dan Abu Bakr mengakui hakikat kekhalifahan Ali
bin Abi Thalib as, dia hampir-hampir menyerahkan jabatan kekhalifahan kepada
Amirul Mukmini Ali bin Abi Thalib, tetapi kemudian dihalang-halangi oleh Umar
ibnu Khattab [36]
Wallahu a’lam bi shawab
_______________________________
[1] Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, I, hlm.
18-19; al-Mas`udi, Muruj al-Dhahab, II, hlm. 302;
al-Ya`qubi, Tarikh al-Ya`qubi, II, hlm. 127.
[2] Al-Syahrastani, al-Milal wa al-Nihal, I, hlm. 9.
[3] Ibn Hajr al-`Asqalani, Lisan al-Mizan, VI,
hlm. 78; al-Khawarizmi, al-Manaqib, hlm. 7; Ibn Katsir, al-Bidayah
wa al-Nihayah, VII, hlm. 356.
[4] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm.
91-92.
[5] Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, I, hlm.
156; al-Turmudhi, Sahih,II, hlm. 461; al-Hakim,al-Mustadrak,
II, hlm. 51; Ibn Hajral-`Asqalani, al-Isabah, II, hlm.
509; al-Muttaqi al-Hindi,Kanz al-`Ummal, I, hlm. 246.
[6] Al-Hakim, al-Mustadrak, II, hlm. 53-54.
[7] Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, IV, hlm. 370;
al-Wahidi, Asbab al- Nuzul, hlm. 150; al-Suyuti, al-Durr
al-Manthur, II, hlm. 298; al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah,
hlm. 120; al-KhatibTarikh Baghdad, VIII, hlm. 290;
al-Syablanji, Nur al-Absar,hlm. 75; al-Ya`qubi, Tarikh
al-Ya`qubi, II, hlm.32.
[8] Al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, II, hlm. 293; Fakhr
al-Din al-Razi, Mafatih al-Ghaib, III, hlm. 417;
al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, I, hlm. 422; al-Wahidi, Asbab
al-Nuzul, I, hlm. 4
[9] Ahmad b. Hanbal, al-Musnad, I, hlm. 175;
al-Muttaqi al-Hindi,Kanz al-`Ummal, VI, hlm. 117; al-Hakim, al-Mustadrak,
III, hlm 116; al-Turmudhi, Sahih, II, hlm. 301; al-Nasa’i, al-Khasa’is,hlm.
78; Abu Daud, al-Musnad, I, hlm. 28; al-Khawarizmi, al-Manaqib,
hlm. 83.
[10] al-Zamakhsyari, al-Kasysyaf, I, hlm. 482; Fakhr
al-Din al-Razi, Mafatih al-Ghaib, III, hlm. 20; Ahmad b.
Hanbal, al-Musnad, I,hlm. 185; al-Suyuti, al-Durr
al-Manthur, II, hlm. 38; al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, hlm.
47; al-Syablanji, Nur al-Absar, hlm.101.
[11] Al-Tabari, Jami` al-Bayan, XXII, hlm. 502;
al-Suyuti, al-Durr al-Manthur, V, hlm. 198; Ahmad b.
Hanbal, al-Musnad, III, hlm. 259; al-Wahidi, Asbab al-Nuzul,
hlm. 251.
[12] Ibid.
[13] Al-Wahidi, Asbab al-Nuzul, hlm. 331; Fakhr al-Din
al-Razi, Mafatih al-Ghaib, VIII, hlm. 392; Ibn Hajr
al-`Asqalani, al-Isabah, VIII, hlm. 168; Ibn al-Athir, Usd
al-Ghabah, V, hlm. 530; al-Syablanji, Nur al-Absar, hlm. 102.
[14] Ibn Hajr, Lisan al-Mizan, V, hlm. 76; Ibn
Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, VI, hlm. 80;
al-Tahawi, Musykil al-Athar, II, hlm. 8; al-Qunduzi
al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 137.
[15] Lihat umpamanya, al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah
al-Talib, hlm. 277.
[16] Ibid., hlm. 230-231.
[17] Ibid., hlm. 379; al-Haithami, Majma` al-Zawa’id,
IX, hlm. 168.
[18] Ibn Hajr al-Makki, al-Sawa`iq al-Muhriqah, hlm.
84-85; Muhibb al-Tabari, Dhakha`ir al-Uqba, hlm. 29;
al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 298-299.
[19] Al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm.
204; al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm. 166.
[20] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm.
519.
[21] Ahmad b. Hanbal, al-Musnad,I, hlm. 3;
al-Dhahabi, Mizan al-I`tidal, I, hlm. 306; al-Suyuti, al-Durr
al-Manthur, III, hlm. 209.
[22] Al-Turmudhi, Sahih, II, hlm. 299; al-Hakim, al-Mustadrak, III,
hlm. 130; Abu Nu`aim al-Asfahani, Hilyah al-Auliya’, VI, hlm.
339; Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, IV, hlm. 30; al-Dhahabi, Muruj
al-Dhahab, II, hlm. 49.
[23] Al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-`Ummal, VI,
hlm. 154; Ibn Hajr,Tahdhib al-Tahdhib, III, hlm. 178;
al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Tahdhib, hlm. 167-168.
[24] Al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 112.
[25] Ibn Hajr, al-Isabah, III, hlm. 20;
al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-`Ummal, VI, hlm. 155; al-Hakim, al-Mustadrak,
III, hlm. 128
[26] Al-Khawarizmi, al-Manaqib, hlm. 60-63.
[27] Al-Khawarizmi, al-Manaqib, hlm. 90; al-Kanji
al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 76.
[28] Ibn al-Athir, Usd al-Ghabah, V, hlm. 530;
al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 348-349.
[29] Al-Hakim, al-Mustadrak, III, hlm. 5.
[30] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm.
81.
[31 Al-Nasa'i, al-Khasa'is, hlm. 17;
al-Hakim, al-Mustadrak, III,hlm. 125; al-Turmudhi,Sahih, II,
hlm. 301; al-Kanji al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 201.
[32] Al-Qunduzi al-Hanafi, Yanabi` al-Mawaddah, hlm.
100.
[33] Muhibb al-Din al-Tabari, Dhakha’ir al-Uqba, hlm.
29; Ibn Hajr, al-Sawa`iq al-Muhriqah, hlm. 85; al-Kanji
al-Syafi`i, Kifayah al-Talib, hlm. 298.
[34] Lihat umpamanya, al-Khatib, Tarikh Baghdad, IV,
hlm. 403.
[35] Lihat umpamanya, Ibn Qutaibah, al-Imamah wa
al-Siyasah, I, hlm. 18-19; al-Ya`qubi,Tarikh al-Ya`qubi, II, hlm.
127-128.
[36] Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, I, hlm.
18-19; al-Ya`qubi, Tarikh al-Ya`qubi, II, hlm. 127.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar